Web Counter
Since January 2004




- ::: mE ::: -
| Irwandy aka ND |
| 27 |
| Kuala Lumpur |
| Working in Shah Alam |
| Photography, Blogging, Guitars |
| Music, Theatre, Movies, Cars |

| YM! : silverbullet_gt |


-------------------------------


ND's Latest News :-

- photography freak
- working in UMW, Shah Alam
- busy with working life lately


-------------------------------



Plain White Tee's - Hey There Delilah



-------------------------------

Siri Sampai Menutup Mata

Episod 1
Episod 2
Episod 3
Episod 4
Episod 5
Episod 6
Episod 7
Episod 8
Episod 9
Episod 10
Episod 11

-------------------------------

Siri Mencari Sinar

Episod 1
Episod 2
Episod 3
Episod 4
Episod 5
Episod 6
Episod 7
Episod 8
Episod 9
Episod 10
Episod 11
Episod 12
Episod 13
Episod 14


-------------------------------

Entri Yang Terhangat Di Pasaran

Aku Bukan Memilih
Pakaian Ketat : 18SX
Menjalinkan Hubungan
Why Call?
Ada Apa Dengan Perempuan?
Duit Hantaran
Melayu Kita
Mamak!!!
For The Love or Money
Mencarut?
Hantu
Kisah Di Traffic Light


-------------------------------

:: Archieves ::

<< January 2005 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31


If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed


Friday, January 28, 2005
Bahasa Komunikasi

Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia adalah bahasa komunikasi rasmi utama di Malaysia. Tetapi nampaknya sekarang ini, bahasa Melayu semakin ditelan oleh Bahasa Inggeris. Mungkin ini adalah kerana struktur pembelajaran mengenai Bahasa Melayu tidak begitu menyerlah dan tidak kuat berbanding Bahasa Inggeris.

Saya sebenarnya tidak bersetuju dengan cara Kementerian Pendidikan Malaysia membuat garis panduan terhadap skop subjek Bahasa Melayu di setiap sekolah mahupun di peringkat IPT. Anda semua tentu mengambil subjek Bahasa Melayu semasa anda menduduki peperiksaan SPM. Dan hampir setiap tahun, terdapat ramai desas-desus mengatakan bahawa kertas Bahasa Melayu adalah yang paling susah untuk dijawab.

Melalui apa yg kita belajar semasa di sekolah, saya dapati cara pengajaran untuk subjek Bahasa Melayu terlalu banyak menitik beratkan pembacaan daripada komunikasi atau pertuturan. Terlalu banyak teori daripada pertuturan. Ini berlainan dengan dengan Bahasa Inggeris yang selalu menekankan komunikasi dan "pronunciation". Akibatnya, ramai yang mendapati bahawa Bahasa Inggeris mudah dipelajari dan difahami. Saya juga berpendapat begitu.

Bagi saya, komunikasi atau secara praktikal adalah lebih penting daripada belajar teori. Melalui komunikasi, barulah ada minat terhadap budaya & bangsa di samping dapat menghayati keindahan bahasa Melayu. Dan seterusnya memartabatkan bahasa ibunda sendiri di negara sendiri. Seperti di Amerika Syarikat, mereka lebih mementingkan komunikasi dan praktikal daripada teori. Sebagai contoh, ramai rakyat Amerika mendapat keputusan yang buruk apabila mereka mengambil subjek "ENGLISH LANGUAGE". Itu bahasa mereka sendiri tetapi mereka tidak pandai dari segi teori. Tetapi kita sudah ada teori, hanya komunikasi & praktikal sahaja diperlukan untuk melengkapkannya.

Dalam subjek Bahasa Melayu juga, terdapat beberapa perkara yang saya rasakan tidak begitu penting dan hanya akan menyusahkan para pelajar dan seterusnya akan melenyapkan Bahasa Melayu itu sendiri. Saya rasa, adalah lebih baik jika "perkara-perkara" yg tidak penting itu dijadikan sebagai salah satu subjek utk mempraktikkan Bahasa Melayu secara praktikal supaya ianya lebih mudah difahami dan dihayati.

Bagi saya juga, Kementerian Pendidikan harus mengolah semula subjek Bahasa Melayu supaya semua kaum di Malaysia akan menghargainya dan berkomunikasi sepenuhnya dengan menggunakan Bahasa Melayu. Kementerian Pendidikan seharusnya mewujudkan satu lagi subjek atau sub-subjek untuk Bahasa Melayu iaitu Bahasa Melayu-komunikasi di sekolah-sekolah terutamanya untuk golongan yang bukan Melayu. Mungkin tak perlu bertutur dalam bahasa baku. Mungkin hanya bertutur seperti masyarakat Melayu biasa. Takkan nak jadi skema pulak kan?

Hmmm...kalau kementerian tak buat jugak, aku taktau ape akan jadi terhadap Bahasa Melayu akan datang.

Posted at 11:34 am by irwandy

orenz
January 29, 2005   06:34 PM PST
 
aku setuju ngan ND! aku dulu belajar prosa klasik dan sajak.. macam sial jer.. susah bebenor..

kalau ambik english, dia pecahkan kepada dua tiga module.. ni tak, sumer mender campur aduk, tu la sebabnya kitaterpaksa belajar mender macam prosa klasik tu.. tah ape aper.. aku main belasah jer masa spm dulu tu tapi.. ok gak ler result..

satu lagi.. banyak geng2 dbp yg supervise keje2 menterjemah IT terms tu tak paham english sgt kot.. sebab tu la translation dia cam sial tuh..

my 3 cents..

tatasumitra
February 1, 2005   08:32 AM PST
 
semua bahasa sedap sebenarnya..
aku dah belajar 3 bahasa asing takat ni tapi sayang hanya satu yang lekat.
  

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry]